Clasificarea și raportarea bateriilor: ce trebuie să știi despre autorizarea ANMAP și obligațiile către OTR

Dacă introduci pe piața din România baterii și acumulatori, ai obligația legală de a fi înregistrat la ANMAP și de a respecta cerințele de raportare către un OTR (Organizație de Transfer de Responsabilitate).

În acest articol îți explicăm pas cu pas cum se face înregistrarea, care este clasificarea oficială și ce obligații ai față de OTR și AFM.

1. Inregistrare in Registrul Producatorilor de baterii si acumulatori la ANMAP

Începem cu primul pas: înscrierea în Registrul Producătorilor de Baterii și Acumulatori, gestionat de ANMAP.
Formularul (Anexa 1) include două opțiuni:

  • înregistrare individuală, sau
  • înregistrare prin colaborare cu un OTR.

Recomandarea noastră este să te autorizezi pentru toate categoriile și subcategoriile:

  • Categoria 1+2: baterii portabile (1a–1h, 2a–2f)
  • Categoria 3: baterii auto (3a–3c)
  • Categoria 4: baterii industriale (4a–4c)

Anexa 1, cererea de înregistrare ANMAP se va completa cu baterii și acumulatori de tipul: categ.1, 2, 3 si 4.

Atenție! Bateriile portabile se supun declarării suplimentare către AFM.

Dacă deții autorizație pentru baterii portabile (categoria 1+2), ai obligația suplimentară de a depune declarațiile lunare către AFM, prin platforma online.afm.ro.

Ghid oficial: INSTRUCŢIUNI de completare a formularului “Declaraţie privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, Secțiunea a X-a (https://afm.ro/main/venituri/afm_declaratii-instructiuni.pdf)

Bateriile și acumulatorii pot fi:

  • produse de sine stătătoare (individual)- compoziția chimică e menționată pe etichetă și în fișa tehnică
  • componente a sistemelor/aparatelor/echipamentelor/vehiculelor electrice și/sau electronice. În această situație e important să obțineți informații detaliate de la producător (tipul de B&A, compoziție, dacă se pot înlocui cu ușurință de către utilizatori etc)

Conform HG nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor și acumulatorilor și al deșeurilor de baterii și acumulatori, cele trei categorii de baterii sau acumulatorii sunt definite astfel:

1.baterie sau acumulator portabil – orice baterie sau acumulator, baterie tip pastilă, ansamblu de baterii care este sigilat, poate fi transportat manual și nu este nici baterie industrială sau acumulator industrial, nici baterie ori acumulator auto;

2.baterie sau acumulator auto – orice baterie sau acumulator destinat să alimenteze sistemele auto de pornire, iluminat ori de aprindere;

3.baterie sau acumulator industrial – orice baterie sau acumulator proiectat exclusiv pentru utilizare industrială ori profesională sau folosit în orice tip de vehicul electric;

REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI privind bateriile și deșeurile de baterii, de abrogare a Directivei 2006/66/CE și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 prevede că:

„baterie portabilă” înseamnă orice baterie care:
– este sigilată;
– cântărește mai puțin de 5 kg;
– nu este concepută pentru utilizări industriale și
– nu este nici baterie pentru vehicule electrice, nici baterie auto;

„baterie auto” înseamnă orice baterie utilizată exclusiv pentru a alimenta sistemele auto de pornire, iluminat sau aprindere;

„baterie industrială” înseamnă orice baterie proiectată pentru utilizări industriale și orice altă baterie, cu excepția bateriilor portabile, a bateriilor pentru vehiculele electrice și a bateriilor auto;

REGULAMENTUL (UE) 2023/1542 al Parlamentului European și al Consiliului privind bateriile și deșeurile de baterii, care stabilește un nou cadru juridic unitar la nivelul Uniunii Europene, cu impact direct asupra gestionării responsabile a bateriilor pe întreg ciclul lor de viață (de la proiectare și introducere pe piață, până la gestionarea deșeurilor) prevede:

  • Reclasificarea bateriilor în cinci categorii principale:

-baterii portabile, 
-baterii pentru vehicule electrice(EV), 
-baterii industriale, 
-baterii de start, iluminat și aprindere (SLI) (bateriile auto), precum și 
-baterii pentru mijloace de transport ușoare (LMT – light means of transport);

Menționăm că, la data scrierii acestui articol, Regulament (UE) 2023/1542 nu a fost încă transpus în legislația națională din România.

După selectarea unei organizații de transfer de responsabilitate (OTR/OIREP), aceasta va prelua obligațiile de mediu în numele dvs.

Pentru o raportare corectă:

  • transmiți lunar către OTR cantitățile de baterii introduse pe piață (kg și număr de bucăți), în funcție de compoziția lor majoritară.
  • preiei informațiile de la OTR/OIREP legate de deșeurile de baterii și acumulatori colectați și le declari mai departe către AFM (se aplică strict pentru bateriile portabile-categ.1 și 2)

Raportările către autorități se bazează exclusiv pe datele primite de la tine, în calitate de producător/importator.

Pentru mai multe detalii despre obligațiile legale și procedura de colaborare, accesează:

Autorizarea corectă la ANMAP și colaborarea cu un OTR sunt pași esențiali pentru respectarea legislației și pentru protejarea mediului. Prin raportări corecte și colectare responsabilă, fiecare producător contribuie la un sistem sustenabil de gestionare a bateriilor și acumulatorilor.

Mai multe articole

Taxe baterii și acumulatori

(Actualizare 2025 – context legislativ și aplicare în România) Există sau nu “taxa verde”, “taxa de timbru” sau “timbru de mediu” pentru baterii și acumulatori?

Mai mult »